نوشابه و کرونا!

نوشابه و کرونا!

خیال یا واقعیت

 ادعا: پیامی متنسب به یکی از پزشکان عفونی تهران در طی روزهای اخیر در شبکه های مجازی مطرح شده است که ادعا می‌کند، اسید فسفریک موجود در نوشابه، باعث شستن ویروس از سطح گلو و ورود آن به معده و در نهایت از بین رفتن ویروس می شود و توصیه می کند با خوردن دو لیوان نوشابه در روز، خود را از ابتلا به کرونا، مصون کنید.

اکنون بررسی این ادعا:
 یکی از نکاتی که محتمل بنظر می‌رسد این است که فرد مورد نظر فکر کرده است که با خوردن نوشابه اسیدی، محیط بدن اسیدی شده و ویروس از بین می رود. برخلاف این تفکر، ویروس در محیط اسیدی بهتر فعالیت می کند. 
در نظر داشته باشیم ویروس کرونا با اینکه بیشترین محل فعالیتش در دستگاه تنفسی و ریه است ولی در دستگاه گوارش نیز بیماری زایی دارد حتی در داخل مدفوع هم باقی می ماند. ویروس فعال در دستگاه گوارش نسبت به اسید معده مقاوم است و حتی اگر نوشابه بتواند باعث حرکت ویروس به سمت معده شود، ویروس می‌تواند در برابر اسید معده مقاومت کند.
 ویروس کرونا برای ورود به بدن، از راه های مختلفی مثل دهان، بینی و چشم، استفاده می کند. حتی اگر فرضیه درست باشد، نوشابه تاثیری بر سایر راه های ورود ویروس به بدن نخواهد داشت.


نکته جالبی که باید به آن اشاره کرد این است که در سایر کشورها هم ادعاهای مشابهی مطرح شده و کمپانی های تولید کننده نوشابه، دست به تولید نوشابه های کرونا زده اند، که حاوی الکل نیز هست و باید در نظر داشته باشیم مصرف خوراکی الکل هیچ تاثیری در ویروس کرونا ندارد.
در ادعایی دیگر گفته شده استفاده از بی کربنات، سودا و آب، به اندازه نصف یا یک قاشق می‌تواند باعث افزایش اسیدیته سلول‌ها شده و جلوی تکثیر ویروس را خواهد گرفت.
این ادعا اگرچه مبتنی بر واقعیت بوده و فعالیت ویروس در سلول، نیازمند محیط اسیدی است، اما باید در نظر داشته باشیم که خون انسان یک بافر خیلی قوی است و براحتی نمی توان pH آن را تغییر داد و اسیدی و بازی شدن آن حالتی بیمارگونه خواهد بود.

بنظر می رسد تمام این ادعا فقط از طرف فرد یا افرادی ذی نفع در رابطه با نوشابه و تجارت آن مطرح شده است و از عوارض آن من جمله، افزایش قند خون، چاقی و تاثیرات منفی آن بر سلامت دهان و دندان چشم پوشی شده است و استناد به آن دور از هرگونه استدلال علمی است.

متن تایید شده توسط

دکتر سید جعفر نوابی، متخصص داخلی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه
دکتر لیلا پیشرفت ثابت، دکترای ویروس شناسی پزشکی، عضو هیات علمی موسسه واکسن و سرم سازی رازی
دکتر خدیجه نجفی، داروساز